Snappet

In de groepen 4 t/m 8 werken we sinds een paar jaar met Snappet. De kinderen werken op chromebooks, het snappetsysteem kijkt het werk na, past het niveau aan en geeft herhalings- of verdiepingsstof aan de kinderen. De instructies blijven we geven volgens het expliciete directe instructiemodel; de leerkracht analyseert het werk van de kinderen, volgt hun vorderingen, doet interventies op de resultaten.

Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek

Snappet werkt omdat bij de ontwikkeling gekeken is naar de uitkomsten van verschillende wetenschappelijke onderzoeken naar het leren van vaardigheden.

John Hattie

Professor John Hattie is een Nieuw-Zeelandse onderwijswetenschapper die naar aanleiding van zijn onderzoeken concludeerde:

  • dat Feedback aan de leerkracht voor het leerproces even, of zelfs nog belangrijker, is dan feedback aan de leerling.
  • Dat directe feedback aan de leerling ondersteund moet worden door persoonlijke feedback en rekening moet houden met de omgevingsfactoren die op dat moment alleen de leerkracht kent.

Benjamin Bloom

Uit onderzoek van de Amerikaanse onderwijspsycholoog Benjamin Bloom (1984) weten we dat één-op-één onderwijs (op eigen niveau) een stuk effectiever is dan klassikaal onderwijs. Hij bewees ook dat leerlingen een bepaald niveau onder de knie moeten hebben om verder te kunnen leren (mastery based learning).

Anders Ericsson

De Zweedse hoogleraar psychologie K. Anders Ericsson (2006) bewees dat topprestaties altijd gebaseerd zijn op een extreme hoeveelheid bewust en weloverwogen oefenen (deliberate practice).

Door rekening te houden met deze wetenschappelijke feiten is Snappet veel waardevoller dan systemen die bijvoorbeeld de leermiddelen alleen maar digitaliseren of waarbij de inhoudelijk feedback door het systeem wordt overgenomen.